Wat is het
KiFid?

Dit is het KiFiD

Het KiFiD is het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Dit instituut behandeld uitsluitend klachten van consumenten bij de aangesloten dienstverleners en zoals de naam het al suggereert behandelt het instituut uitsluitend financiële klachten. Het KiFiD bestaat sinds 2007 en er zijn sindsdien wel eens vraagtekens gezet bij de onafhankelijkheid van het klachteninstituut.

KiFiD uitspraken bindend?

Het KiFiD geeft een bindend advies, echter de wet geeft de mogelijkheid aan de financiële dienstverlener om van dit bindend advies af te wijken. In dat geval zou de klacht nog langs de rechter kunnen gaan. U kunt, voordat u uw klacht indient, nagaan of de financiële instantie aangesloten is bij het KiFiD en of deze zich onderwerpt aan het bindende advies van het KiFiD.

Het KiFiD helpt consumenten met klachten door middel van een duidelijke procedure die in de eerste instantie kosteloos is.

afb. 1 Het KiFiD helpt consumenten met klachten door middel van een duidelijke procedure die in de eerste instantie kosteloos is.

KiFiD Procedure

Het KiFiD hanteert onderstaande procedure. Controleer altijd eerst of de financiële dienstverlener aangesloten is bij het klachteninstituut.

    1. Ga eerst met uw klacht naar de desbetreffende financiële dienstverlener. Zij moeten eerst de mogelijkheid hebben om de klacht op te lossen. Wanneer dat niet lukt gaat u naar de volgende stap. Let op, alleen als het gaat over een bedrag van meer dan €100,- en de klacht niet ouder is dan 3 maanden.
    2. Het KiFiD brengt u in contact met de Ombudsman Financiële dienstverlening. Hij zet zich in om binnen 8 weken tot een juiste oplossing te komen. Voor de consument is dit gratis.
    3. Wanneer stap 2 niet tot het gewenste resultaat heeft geleidt, komt uw klacht terecht bij de klachtencommissie van het KiFiD mits deze klacht niet in behandeling is bij de rechter. De klacht moet binnen 3 maanden, nadat het standpunt van de dienstverlener bekend is geworden, worden ingediend. Voor de afhandeling van de zaak wordt een bedrag van €50,- in rekening gebracht.

Link naar deze pagina

kopiëren
Schadeoplossing Nederland helpt gedupeerden met schade. U kunt ons te allen tijde inschakelen of vrijblijvend contact met ons opnemen voor advies. Vul onderstaand formulier in of bel 088 – 888 5000 voor raad en daad.

Ik kan wel
wat hulp
gebruiken!

15 Voordelen van onze contra expertise

  • Ons advies is geheel vrijblijvend

  • Wij zijn kosteloos

  • Wij zijn volledig onafhankelijk

  • U staat er niet meer alleen voor

  • Indien nodig regelen wij uw voorschot

  • Indien nodig regelen wij tijdelijke woonruimte

  • Wij zijn geen trage organisatie

  • Wij inventariseren uw schade

  • Inclusief alle gevolgschade

  • Korte lijnen met uw eigen expert

  • Hulp van begin tot eind

  • Voor particulieren en bedrijven

  • Expertisebureau met veel ervaring

  • Onze klanten zijn erg tevreden

  • Wij regelen alles met uw verzekeraar

  • Transparante dienstverlening

  • 24/7 bereikbaar voor calamiteiten

  • Specialisatie in brand- en waterschade

KiFiD
  • Beoordeling van auteur
  • Beoordeeld 5 Sterren
  • 100%

  • Wat is het KiFiD? Zijn er kosten en wat is de procedure?
  • Beoordeeld door
  • Geplaatst op:
  • Laatst bewerkt op: 6 september 2019