Uitleg over het begrip

Kifid

Kifid

Het Kifid is het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Dit instituut behandelt uitsluitend financiële klachten van consumenten bij dienstverleners die bij Kifid zijn aangesloten.

Zijn Kifid-uitspraken bindend?

Het Kifid geeft een bindend advies. Alleen is het wél zo dat de wet de financiële dienstverlener toestaat om hiervan af te wijken. Als de financiële dienstverlener dat doet, kan de klacht nog langs de rechter gaan. Heeft u een klacht over een financiële dienstverlener en wilt u deze indienen bij het Kifid? Check dan wel even van tevoren of:

  • de financiële dienstverlener aangesloten is bij het Kifid;
  • de financiële dienstverlener zich wil onderwerpen aan bindend advies vanuit het Kifid.

Kifid-procedure

Het Kifid hanteert onderstaande procedure bij klachten:

  1. Ga eerst met uw klacht naar de desbetreffende financiële dienstverlener. Die moet namelijk wel eerst de mogelijkheid krijgen om uw klacht op te lossen. Wanneer dat niet lukt, gaat u naar stap 2. Let op, dit kan alleen als het gaat over een bedrag van meer dan € 100. Ook mag de klacht niet ouder zijn dan 3 maanden.
  2. Het Kifid brengt u in contact met de Ombudsman Financiële dienstverlening. Hij zet zich ervoor in om binnen 8 weken tot een juiste oplossing te komen. Voor u als consument is dit gratis.
  3. Heeft stap 2 niet tot het juiste resultaat geleid? Bij deze derde stap komt uw klacht terecht bij de klachtencommissie van het Kifid. De klacht mag op dat moment niet in behandeling zijn bij de rechter. Ook moet de klacht zijn ingediend binnen 3 maanden nadat het standpunt van de financiële dienstverlener bekend geworden is. Voor de afhandeling van de zaak wordt een bedrag van € 50 in rekening gebracht.

Deel de uitleg van dit begrip!

Bent u het oneens met uw verzekeraar?

Schadeoplossing Nederland B.V. helpt gedupeerden aan de juiste en eerlijke vergoeding.

  • 088 – 888 5000

  • 088 – 888 5000

  • 088 – 888 5000

24/7 bereikbaar voor calamiteiten. Wij behandelen helaas geen schade aan voertuigen.

Meld uw schade online

Wij helpen u met

Een Eerlijke VergoedingOnafhankelijke ExpertiseKosteloze Contra-Expertise

Een Eerlijke VergoedingOnafhankelijke ExpertiseKosteloze Contra-Expertise

Een Eerlijke VergoedingOnafhankelijke ExpertiseKosteloze Expertise

Contra-expertise is een wettelijk recht voor iedere verzekerde. Contra-expertise is een kosteloze en onafhankelijke oplossing voor wanneer u het niet eens bent met uw verzekeraar. Wij beoordelen uw schade en gaan in gesprek met uw verzekeraar voor de juiste en eerlijke vergoeding.

088 – 888 5000
088 – 888 5000

24/7 bereikbaar voor calamiteiten. Wij behandelen geen schade aan voertuigen.
U kunt uw schade ook melden met behulp van onderstaand formulier.

Met welke schade heeft u te maken? *
Bent u verzekerd? *
Is de schade-expert langs geweest? *
Wat is uw probleem met de verzekeraar?
Choose File
Bedankt voor uw melding. Wij nemen uw schade zo spoedig mogelijk in behandeling.
Er is een fout opgetreden. Heeft u alle velden ingevuld?
  • Ons advies is geheel vrijblijvend

  • Indien nodig regelen wij uw voorschot

  • Indien nodig regelen wij tijdelijke woonruimte

  • Wij zijn geen trage organisatie

  • Inclusief alle gevolgschade

  • Korte lijnen met uw eigen expert

  • Voor particulieren en bedrijven

  • Expertisebureau met veel ervaring

  • Wij regelen alles met uw verzekeraar

  • Transparante dienstverlening

  • 24/7 bereikbaar bij calamiteiten

  • Specialisatie in brand- en waterschade

KifiD
  • Editor Rating
  • Rated 5 stars
  • 100%

  • Wat is het Kifid? Zijn er kosten en wat is de procedure?
  • Reviewed by:
  • Published on:
  • Last modified: 21 juni 2021