Wanneer kunnen wij u helpen?

  • bij een discussiepunt met uw verzekeraar
  • als u een schade-expert toegewezen hebt gekregen

  • wanneer er sprake is van brand-, water-, storm- of inbraakschade

Wanneer kunnen wij u helpen

Hoe en wat met de verzekering?

Brand in de meterkast

U hoopt het nooit mee te maken, maar brand in de meterkast kan in veel gevallen leiden tot het volledig afbranden van een woning. De schade beperkt zich zelden tot ‘slechts’ rook- en roetschade. Wanneer een woning volledig afbrandt, zal een verzekeraar bijna altijd de schade vergoeden. Het bewijs van de exacte oorzaak van de brand in de meterkast is namelijk niet meer te achterhalen. Maar wat als uw verzekeraar de schade om een of andere reden toch afwijst, waardoor u geen vergoeding krijgt?

U hoeft er niet alleen voor te staan bij brand in uw meterkast. Schakel onze contra-expert in en wij staan u bij.

Wanneer kan de brandschade worden afgewezen?

Als de brand in de meterkast beperkt is gebleven tot rook- en roetschade, kan een schade-expert onderzoeken wat de exacte oorzaak van de schade is. Constateert de schade-expert zelf in elkaar geknutselde aanpassingen in de meterkast, dan kan het zomaar zijn dat de brandschade niet wordt vergoed, vanwege nalatigheid of omdat het uw eigen schuld is geweest.

Brand in de meterkast en niet eens met uw verzekeraar?

Het kan natuurlijk flink wat discussie opleveren wanneer uw verzekering de brandschade in de meterkast niet volledig wil vergoeden. U staat er dan immers alleen voor en u bent geen expert op het gebied van brandschade. Gelukkig kunt u hier wat aan doen, door onze contra-expertise in te schakelen.

Een contra-expert komt dan bij u langs om de schade onafhankelijk te beoordelen. Aan de hand hiervan gaat hij het gesprek aan met de schade-expert van uw verzekeringsmaatschappij. Hieruit volgt de vergoeding die past bij uw brandschade. U betaalt niets voor het inschakelen van een contra-expert. Wij declareren onze kosten namelijk op uw verzekering. Uw recht hierop is wettelijk geregeld. Dit betekent dat u ons mag inschakelen zonder toestemming van uw verzekering.

Mag u zelf aanpassingen doen in uw meterkast?

Sommige werkzaamheden in de meterkast mag u beslist niet zelf uitvoeren. Bij een slechte uitvoering bestaat er namelijk een aanzienlijk verhoogd risico op brand. U mag bijvoorbeeld niet zelf een 1-faseaansluiting ombouwen naar een 3-fasenaansluiting. Dit is een specialistische klus, die lang niet voor iedereen is weggelegd. Schakel daarom voor dit soort klussen áltijd een elektricien in.

Welke verzekering heeft u nodig voor brandschade in de meterkast?

U heeft zowel een inboedelverzekering als een opstalverzekering nodig om de brand in uw meterkast vergoed te krijgen. Ook wordt daarbij de gevolgschade door het blussen vergoed. De opstalverzekering dekt alle nagelvaste onderdelen van uw woning, zoals muren, plafonds, vastgelijmde vloeren, etc. De inboedelverzekering regelt de dekking van alle losse spullen in uw woning.

U kunt de dekking voor brandschade overigens vaak nog verder uitbreiden door te kiezen voor aanvullende verzekeringen. Daarmee kunt u zelfs smelt- en schroeischade gedekt krijgen. Deze dekking is bijna nooit aanwezig in de standaard opstal- en inboedelverzekering. Een verouderde term is de brandverzekering, die destijds ook wel de woonverzekering werd genoemd. Deze verzekering was wat beperkter dan de huidige combinatie van de opstal- en inboedelverzekering.

Is er een onderhoudsplicht voor uw meterkast?

Nee, verzekeraars vereisen niet dat u de meterkast jaarlijks onderhoud, maar wij raden dit wel aan! De installatie in de meterkast is uw eigen verantwoordelijkheid.

Als u geen enkel risico wilt lopen, kunt u elektriciens een foto van uw meterkast toesturen. Op basis daarvan kunnen zij u duidelijk maken of u zich al dan niet zorgen moet maken en of er toch aandachtspunten zijn.

Onze adviezen voor uw meterkast

Om brand in de meterkast te voorkomen hebben wij een aantal adviezen voor u opgesteld. Wanneer u zich hieraan houdt, vermindert u de kans op een flinke brand in de meterkast.

  • Zorg ervoor dat de elektrotechnische installatie minimaal een CE-markering heeft. Het liefst een onafhankelijk KEMA-keurmerk.
  • Uw installatie dient altijd door een erkende installateur geïnstalleerd te worden.
  • Test uw aardlekschakelaar minimaal twee keer per jaar.
  • Bewaar geen brandbare spullen, zoals spuitbussen of verf, in uw meterkast.
  • Uw meterkast is geen opbergkast. Houd deze ruimte zoveel mogelijk vrij van spullen.
  • Zorg ervoor dat er een ventilatierooster aanwezig is in de deur van de meterkast.
  • Plaats een rookmelder in de meterkast, zodat u er altijd op tijd bij bent wanneer er brand uitbreekt.
  • Laat een overspanningsbeveiliger plaatsen, zodat uw apparatuur beschermd is bij piekspanning. Bijvoorbeeld bij blikseminslag in de omgeving van uw woning.

Heeft u problemen met uw verzekering in verband met brand in de meterkast? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, zodat wij u écht verder kunnen helpen. Bel 088 – 888 5000 of meld hier uw schade.

  • Volle tevredenheid afgehandeld

    "Volle tevredenheid afgehandeld"

    In de nachtelijke uren is er bij ons brand ontstaan. De volgende morgen contact opgenomen met Schadeoplossing Nederland en na 2 uur was de expert bij ons aanwezig. Duidelijke uitleg gekregen wat het vervolg zou zijn. Daarna is alles goed, snel en tot volle tevredenheid afgehandeld.

    Dhr. F. van Wetering

    Zuid-Holland

  • Buitengewoon prettig geholpen!

    "Buitengewoon prettig geholpen!"

    In Maart dit jaar is bij onze buren de schuur in brand gevlogen. Wij en onze overburen hadden hier forse schade van. Zoals te verwachten kregen wij 0,0 medewerking van onze verzekeraar waarna wij Schadeoplossing Nederland ingeschakeld hebben.

    Het team van Schadeoplossing Nederland heeft ons ver boven verwachting geholpen. Naast het tonen van veel begrip, hebben zij voor ons heel veel zorgen weggenomen. Wij zitten nog in het traject van herbouwen, en tot dusverre word ik nog steeds zeer prettig geholpen.

    Schadeoplossing, ontzettend bedankt!

    Dhr. J. Verrips

    Flevoland

Deel deze informatie!

  • Bedankt voor alles

    "Bedankt voor alles"

    ik heb op 30 nov. brand gehad en wist niet wat te doen, gelukkig nam Schadeoplossing contact met mij op en hebben alles overgenomen voor me, van spullen die brand overleeft hadden opslaan/reinigen/terugplaatsen tot de betaling van de verzekering en voorschotten voor alles wat ik kwijt was. Dit was een traumatische ervaring en ook bij verdrietige gesprekken om de kleinste dingen was er vriendelijkheid, begrip en geduld. Niet wetende wat er op je af komt als zoiets gebeurd. Ik ben 2 maanden het huis uit geweest en had het niet alleen kunnen regelen. De geruststelling dat ik ook nog mag bellen bij vragen achteraf is super. ik ben jullie allemaal erg dankbaar, iedereen heeft mij met zijn eigen taken geholpen en nooit een negatieve tegenreactie gehad. Heel erg bedankt voor alles.

    Mevr. V. van der Bleek

35+ Tips bij brand checklist

35+ tips om brand te voorkomen

Relevante praktijkverhalen

Échte schades, echte hulp met onze contra-expertise

Onafhankelijke expertise

Online schade melden

Contra-expertise is een wettelijk recht voor iedere verzekerde. Het is een kosteloze en onafhankelijke oplossing voor iedereen die het niet eens is met zijn of haar verzekeraar.

Met welke schade heeft u te maken? *
Bent u verzekerd? *
Is de schade-expert langs geweest? *
Wat is het probleem met uw verzekeraar? *
Wilt u uw schade toelichten? *
  • De juiste vergoeding voor uw schade

  • Indien nodig regelen wij uw voorschot

  • Indien nodig helpen wij u bij het vinden van tijdelijke woonruimte

  • Wij zijn geen trage organisatie

  • Inclusief alle gevolgschade

  • Korte lijnen met uw eigen expert

  • Voor particulieren en bedrijven

  • Expertisebureau met veel ervaring

  • Wij regelen alles met uw verzekeraar

  • Transparante dienstverlening

  • 24/7 bereikbaar bij calamiteiten

  • Specialisatie in brand- en waterschade