Leestijd: 5 minuten
Schade melden op uw woonverzekering
Schades in huis zijn eigenlijk altijd vervelend, maar gelukkig hoeft u niet altijd voor de hoge onkosten op te draaien. Daarvoor heeft u immers een woonverzekering afgesloten. Met een simpele schademelding kunt u er van uit gaan dat het schadebedrag goed wordt ingeschat en u de juiste vergoeding ontvangt, toch? Nee, helaas. Dit is nog veel te vaak niet de werkelijkheid. Wij vertellen u op deze pagina hoe u de schade kunt melden en daarbij wél de juiste vergoeding ontvangt.

Wat is een woonverzekering?
Wanneer er gesproken wordt over een woonverzekering, dan gaat het meestal over de combinatie van de opstalverzekering en de inboedelverzekering. U bent met een woonverzekering daardoor verzekerd voor schade aan de nagelvaste delen van de woning zoals muren, vloeren en plafonds. De badkamer en keuken kunnen hier ook onder vallen. Daarnaast bent u verzekerd voor de losse spullen in de woning zoals uw meubels, apparatuur en overige spullen.
Af en toe wordt de term woonverzekering gebruikt als een synoniem voor de opstalverzekering. In zo’n geval is de inboedel dus niet meeverzekerd! Heeft u bij uw verzekeraar een woonverzekering afgesloten? Ga dan, voor de zekerheid, even na wat uw verzekeraar hieronder verstaat. Het zou erg vervelend zijn wanneer u na bijvoorbeeld een flinke brand er achter komt dat schade aan uw losse spullen niet meeverzekerd zijn.
Stap 1: uw woonverzekering inlichten
Heeft u bijvoorbeeld te maken met brand- of waterschade? Het zo snel mogelijk melden van de schade op uw woonverzekering heeft dan de prioriteit. Probeer ook zo veel mogelijk de schade te beperken. Soms is het noodzakelijk om hiervoor onkosten te maken. Vaak worden deze door uw woonverzekering gedekt. Breng uw verzekeraar hiervan op de hoogte, zodat er later geen misstanden over ontstaan.
Stap 2: Er komt een schade-expert van uw verzekering langs
Betreft het een grote schade? Dan besluit de verzekeraar om iemand langs te sturen zodat de schade geïnventariseerd kan worden. Zo’n persoon, de schade-expert, komt namens de verzekeraar en niet namens u. Dat maakt hem helaas partijdig en dat kan ten koste gaan van de vergoeding van uw schade. Wij zien dit overigens ook regelmatig gebeuren.
Stap 3: Uw vergoeding maximaliseren met onze expert
Als u de werkelijke vergoeding uitgekeerd wil krijgen, zult u daar een derde onafhankelijke partij voor moeten inschakelen. Wij van Schadeoplossing Nederland zijn zo’n partij. Onze experts zijn contra-experts en wij worden door u ingeschakeld. Wij zijn onafhankelijk want wij zijn niet in loondienst van verzekeraars. Dat maakt dat wij uw schade onafhankelijk kunnen vaststellen en daardoor veel dichter bij het werkelijke schadebedrag kunnen komen.
Vervolgens stappen wij met onze bevinden naar uw verzekeraar om de juiste vergoeding boven water te halen. U ontvangt daarna (vaak aanzienlijk) meer vergoeding, zodat u de schade kunt (laten) herstellen. Vooral bij grotere water- en brandschade kan dit voor een enorme verlichting zorgen. Het kan het verschil betekenen tussen wel of geen financiële zorgen. Bovendien maakt u optimaal gebruik van uw woonverzekering, want onze kosten zijn volledig gedekt.
U hoeft er – ook wat betreft de kosten – dus niet alleen voor te staan. Laat u daarom door ons team van experts bijstaan en ontvang de vergoeding die bij uw schade past.
Stap 4: Er wordt een vergoeding voorgesteld
Uiteindelijk zal er dus een vergoeding worden vastgesteld. Zonder onze hulp zal deze vergoeding in meer dan 95% van de gevallen (aanzienlijk) lager uitvallen dan wanneer u onze hulp wel zou hebben ingeschakeld. Let op: heeft u eenmaal een vergoeding geaccepteerd? Dan is de zaak voor uw woonverzekering afgerond. Er is dan ook geen contra-expertise meer mogelijk. Ontvangt u slechts een voorstel voor de vergoeding, maar heeft u deze nog niet geaccepteerd? Dan kunnen wij u nog van dienst zijn. Hoe sneller u ons inschakelt, hoe meer wij voor u kunnen doen.
Bent u het oneens met uw woonverzekering en op zoek naar een expert die uw belangen wil behartigen? Dan zijn wij de aanwezen partij. Meld uw schade vrijblijvend en u weet binnen 1 werkdag wat wij voor u kunnen doen.